onsdag 6 juni 2012

Heja Sverige, heja Sverige!

Du gamla du fria...
Ja och så vidare! Detta för att det idag är 6/6 och det firas Sveriges nationaldag. Hmm... ja firas och firas! Det är ju inte så som i Finland med bal på slottet och så. I och för sig är det "röd dag" men det har det väl inte varit bara det senaste åren eller så...
I alla fall så firas nationaldagen inte så mycket här i Sverige... Men på jobbet brukar det i alla fall komma någon liten bakelse med matvagnen eller så... Men oj, vilken överraskning det blev idag då matvagnen öppnades och i ligger efterrätten... en BANAN med en Sverige flagga nedstucken i... lite komiskt kan man väl ändå tycka haha... även om det blev en besvikelse hos många. Men en kollega ringde ner till köket och frågade vad det här är? Och vips hade hon ordnat fram "bakelser" till patienterna.
I Sverige ordnar sig allt, förstår ni! :)

Nå, jag tänkte i alla fall att eftersom det idag är Sveriges nationaldag och för att solen skiner och det är lite sommarvärme för första dagen på länge, så får jag väl fira på något vis. Efter att dagens arbete var undan så tog jag en sväng på stan och besökte Olearys (en irländsk-amerikansk sport bar). Detta kommer nog att bli mitt nya inneställe, även om det finns en hel del andra valmöjligheter gällande pubar, barer och uteställen i Örebro centrum...
så det blir att gå runt lite och bekanta sig med utbudet här i sommar!
Men förutom att Olearys är irländsk då så är det ju dessutom en sports bar så jag får väl hoppas på att de sänder fotbolls EM där och sedan längre fram i sommar även OS... så här som gammal handbollsspelare så får man väl hoppas på att de sänder åtminstone någon handbollsmatch från OS.

Nog, snackat om nationaldagar och pubar nu! jag tänkte att jag redan nu från början kan nämna att gällande mitt jobb kommer jag inte att kommentera så mycket här och detta på grund av att jag inom mitt arbete har tystnadsplikt och så eftersom jag arbetar inom vården...
men nu och då kan jag ändå komma att dela med mig av roliga incidenter gällande saker som jag som finlandssvensk säger och som blir ett litet skojigt missförstånd eller så!
Ett litet, ganska så skojigt exempel kan ju nämnas då jag frågar min kollega "Har vi någonting på hälft ännu" och hon ser på mig som ett frågetecken...
När jag säger orden "på hälft" tänker hon dem som om något är av eller sönder medan jag ändrar mig och säger " ja, jag menar har vi något ogjort ännu".
Och då förstår vi varandra och får oss ett litet gott skratt...

Oj, det känns som om jag har så mycket att berätta men jag ska hålla inne med alla roliga grejer som hittills hänt. Ttanken är att jag ska försöka skriva lite varje dag och för att mina "juttun" inte ska ta slut mitt i allt så håller jag lite inne med grejer istället för att nu i början skriva en massa texter, bara för att sedan märka att en dag har alla "juttun" tagit slut! :)
Ja, den här sista kommentaren kan man väl kalla för en "Jessica kommentar" eller en "Jessica tanke", vilket jag antar att denna blogg kommer att innehålla ganska så ofta... Med "jessica kommentar/tanke" menar jag... Ja vad menar jag? Jag menar att jag tycker att jag ofta kommer med tankar eller kommentarer som först i mitt huvud verkar helt vettiga men sedan då jag säger ut dem högt... så låter det inte alltid så vettigt... eller så är det kanske bara en helt onödig kommentar... eller en kommentar som bara jag förstår!
Ja.. jag hoppas att ni kan förstå hur jag menar... haha...

Men då återstår väl endast bara att tacka för mig för idag och så återkommer jag i morgon!
På återseende!
Kram Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar