måndag 25 juni 2012

Kesäyö och midsommarhelgen!


Det är midsommarafton fredagen den 22 juni och jag sitter på tåget från Örebro till Stockholm. Det är redan eftermiddag för jag har arbetat morgontur på jobbet. Jag sitter och lyssnar på radion och mitt i allt dyker det upp ett program där de spelar finska låtar och jag får höra "Kesäyö".
Jag tänker vilken fin låt men så typiskt att jag alltid faller för de sorgliga i de finska låtarna och så brukar jag tänka att det nog säkert är mina borttappade finska rötter (från min farmors sida) som gör sig påminda.

Själva midsommaren blev riktigt trevlig, med god mat och gott sällskap. Jag blev känd som tjejen med rosorna. Jag är blomgalen och älskar att köpa blommor och medan jag satt på tunnelbanan på väg till min kompis så stod det en man där och sålde blommor, så jag tänkte att jag kan väl köpa med lite rosor till midsommaren! Blommor gör mig alltid på så gott humör och speciellt, som i detta fall, när blommorna dessutom doftar så härligt gott.
Under kvällen blev det lite kubb och sedan spelade vi ett spel som hette "Hur fan visste du det?"
Ett frågespel med mer eller mindre intressanta frågor...

Midsommarbordet!
De inhandlade rosorna och en drink!


Midsommardagen, Marinkåren utanför slottet.
Flaggdags.


  
Fina blomrabatter.

Jag och kaninen.



Sedan midsommardagen blev det en promenad i centrum av Stockholm. Vädret var lite tvivelaktigt men det höll upp största delen av lördagen i alla fall. Jag och min kompis gick runt lite i Gamla Stan och sedan gick vi förbi slottet och där var det parad och en massa människor från alla möjliga olika länder stod och följde med paraden och männen och kvinnorna som marscherade och spelade.
Fint var det och intressant. Jag kunde bara inte låta bli att tänka tanken: "Tänk att det finns människor som säger om bollsporter, att de inte kan förstå hur vuxna män kan springa och jaga en boll... I min värld är det dock mycket mera logiskt att springa efter en boll än att stå och gå enligt hur någon annan säger att du ska göra och röra på huvudet exakt då alla andra också rör på huvudet."

Jag tycker dock att det var pampigt och fint.
Sedan hittade jag ju också fina blomster arrangemang och en liten kaninstaty också. det blev lunch på stan och lite gott att dricka! Lördag kvällen blev det sedan ännu tacokväll. Tack Thomas för helgen och ett stort tack till Thomas kompisar också. det var trevligt att träffa er!
På söndagen träffade jag mina härliga släktingar. Det är alltid lika härligt att träffa dem!
Tack till er också Kerttu och Hasse!

Hoppas att alla ni andra också hade en trevlig midsommar!
Ha det så bra!
Kram Jessica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar