söndag 11 november 2012

Farsdag!

Idag är det då farsdag och jag har just pratat med min farfar och han har det bra! Sedan ska jag ännu prata med min pappa idag om han bara svarar!
Jag tycker att alla dessa dagar som firas, de är ju bra, en orsak till att man tar kontakt med sin familj. Samtidigt kan jag känna att om man annars inte har så mycket kontakt och nu menar jag inte direkt farsdag utan alla sådana här speciella dagar i allmänhet. Ja, har man inte annars kontakt så vet jag inte om man egentligen behöver fira dessa dagar. Förstå mig rätt nu. Jag menar att man ska känna att man har kontakt med de personer man har i sin närhet och att det inte ska behöva vara så att man bara vissa speciella dagar har kontakt bara för att man "måste".
Julen är också en sådan där dag då jag blir lite fundersam ibland! Julen kommer ju snart än en gång och jag kan känna en hat/kärlek till julen många gånger. Det är härligt med vinter och snö och det är härligt med pepparkakasbak och julmusik och julstämning. Men då ska det också vara det. Jag tycker att man inte ska stressa eller känna en massa måsten i samband med dessa dagar. Jag tycker att det är viktigt att man gör det som känns rätt för just en själv och de du firar dagarna med.

Sedan tycker jag ju nog att det är bra med lite olika extra dagar så att man har orsaker att fira och så men jag vill också få fram att jag anser att det finns så många andra dagar som man kan göra så mycket härligt tillsammans. Sedan finns det alltid människor som man skulle vill dela dagar och livet med men som det bara inte stämmer in och man helt enkelt är i olika skeden av livet eller vill olika saker och då måste man bara försöka acceptera det och istället tycka om dessa människor på håll. Jag tror att det är viktigt att man kan accepter detta också och att man då verkligen istället kan tycka om varandra på avstånd, istället för att man strider och börjar tycka illa om varandra eller gör varandra ledsna.
Livet har väl förhoppningsvis en mening och allt det som sker i ens liv leder förhoppningsvis någonstans. Jag hoppas verkligen att det är så och att allt lidande man går igenom då och då inte är förgäves. Jag fick ett nytt synsätt på detta för inte så länge sedan. Jag fick lära mig att man ska njuta av framgångarna i ens liv, topparna alltså och sedan då dalarna kommer så ska man också komma ihåg att njuta av dem! Ingen mår bra av att vara på topp hela tiden. Det blir bara en spänning som till sist blir väldigt tung sedan då man går igenom en dal ska man låta den komma, gilla läget och komma ihåg att det kommer en ny topp igen.

En låt som handlar om att gilla läget är Thomas Ledins låt som heter just "Gilla läget".
Här kommer den!
Denna låt är nog lite dedikerat till dig Sebbe. Det för att du gillar Tomas Ledin och för att jag inte känner någon annan som gillar läget så som du! Hoppas du, Jenny, Oliver och Zimba har det bra!
Jag saknar er!


Jag sitter ju fortfarande på båten och jag såg Benny Törnroos här på båten och därför tycker jag att det passar med en muminlåt här nu också! Först på svenska och sedan på finska. Jag har pratat med mina arbetskamrater i Örebro om att nästa sommar borde vi åka på dagskryssning till Åbo och ta en tur till Nådendal och Mumindalen. Få se om det blir något av det! Jag har ju faktiskt aldrig varit i Mumindalen så det skulle väl vara på tiden.

Svenska versionen!
Finska versionen!

Jag har nu dödat tid på båten genom att passa på och ringa till alla möjliga hemma i Finland. Bra att vara på finska vatten och då kunna ringa billigare! Jag passade också på att ta chansen att ringa Virpi så att jag fick prata finska och det var nog ett bra betyg att hon tyckte att jag fortfarande pratar riktigt bra finska! Även om jag tycker att tungan vrider sig i munnen och att jag inte kan komma på de rätta orden tillräckligt snabbt, men jag gjorde mig förstådd i alla fall och det är huvudsaken!
Nu har det blivit ett långt inlägg det här och med många olika youtube klipp men eftersom jag nu har lovat er en Tina Turner låt vid varje inlägg fram tills att hon fyller år så kommer här nu en video till!

Live version och vilken energi! Ni må påminna mig om att hon är gammal och så men då hon uppträder har hon nog mycket mera energi än många av oss har. Åldern är inte alltid allt!

Ha en bra dag nu alla och så hoppas jag att ni får en bra vecka nästa vecka
och kom ihåg att ni är viktiga för mig!
Jag saknar er!
Kram



3 kommentarer:

  1. Vad roligt att man nu kan kommentera! Tack för låten/låtarna. Förutom Ledin går Mumin nuförtiden alltid hem här hos oss! Nu sover Oliver men en annan dag ska jag spela den för honom , kan försöka få hans mumindans på film så får du se när vi ses :)

    SvaraRadera
  2. :) vad härligt Jenny! Det är nog inte bara ni alla som gillar att man kan kommentera. Det är super härligt för mig också och jag ser fram emot att få se den där mumin dansen!

    Vi hörs! Jag meddelar när exakt jag kommer hem nästa gång! Kram på er!

    SvaraRadera
  3. sedan glömde jag ju men ni måste ju nog lära Oliver att Tina Turner is the Queen också! ;) eller kanske det blir tant Jessicas uppgift det!

    SvaraRadera