tisdag 6 november 2012

Svenska dagen!

Hemma i Finland firas idag Svenska dagen! När man söker på svenska dagen på Wikipedia så får man svaret:

" Svenska dagen firas bland finlandssvenskarna den 6 november samtidigt som man i Sverige firar Gustav Adolfsdagen. Dagen instiftades av Svenska folkpartiet och firades första gången år 1908. Dagen var avsedd att verka för den finlandssvenska befolkningens sammanhållning och har sedan dess fungerat som ett slags nationaldag för den svenskspråkiga befolkningen i Finland.
Svenska dagen är således äldre än både Svenska flaggans dag (sedermera Sveriges nationaldag), som instiftades 6 juni 1916, och Finlands nationaldag Självständighetsdagen instiftad 6 december 1917.
På Svenska dagen sjungs Modersmålets sång, med text och musik av Johan Fridolf Hagfors. Dagen är också en stor festdag med middagsbjudningar och underhållning i de större städerna och aktiviteter i föreningar, på daghem och skolor i hela Svenskfinland. Numera talar man sällan om att dagen också är Gustav Adolfsdagen, även om minnet av hjältekonungen från början uttryckligen var en del av tanken bakom festdagen:
Gustaf II Adolf är vår historias största minne, väl värt att bliva den medelpunkt, kring vilken Finlands svenska befolkning skrider till samling på en dag, då denna ur sina hävder vill hämta nytt mod och nya krafter i striden för sin rätt att vara sig själv, att bevara sin nationalitet
— Axel Lille, Svenska folkpartiets grundare, i en tidningsartikel 6 november 1908



Jag har vad jag kan komma ihåg aldrig firat Svenska dagen något speciellt. Det är underligt då man kommer bort från sitt "vanliga, normala och trygga" liv och istället kan se på "sitt liv" utifrån. Nu då jag sitter här i Örebro så känns det nästan som om jag borde fira "finska dagen" istället! Nu är det faktiskt ganska så länge sedan jag pratat finska så jag borde väl se till att få prata lite finska så småningom! Ibland försöker jag nog se på finska nyheter eller lyssna på finsk radio. Jag har ju också packat med mig finska böcker så nästa bok borde väl bli en bok skriven på finska. Lite skrämmande det här med språk. Svenskan kommer jag väl alltid att ha kvar, med tanke på att det är mitt modersmål. Finska var jag aldrig så bra på men tack vare jobbet jag hade hemma i Finland så övade jag upp finskan så att jag kunde prata bra mycket mer än endast väder och vind. Sedan har jag ju läst både engelska, tyska och franska i skolan också. Engelskan använder jag ju nog så gått som varje dag så det sitter ganska säkert men tyskan där försvinner nog orden från ordförrådet mer och mer och franska borde jag inte ens nämna att jag har läst för där kan jag nog knappt något alls mera.

Nå ja, nu blev det mycket språk idag! Här kommer nu modersmålets sång!



Ja sedan är det ju idag dags för det amerikanska presidentvalet. Ska bli intressant att se vem som blir vald. Jag måste erkänna att jag inte följt med allt för effektivt denna gång men det är väl mest för att jag från början haft klart för mig vem jag skulle rösta på. Jag måste säga att Obama gjort ett bra jobb och jag hoppas att han blir vald igen. Jag tänkte då Obama blev president att vilken skön känsla. Då Bush ännu var president var jag liksom lite på spänn lite hela tiden. Man visste aldrig vad man kunde vänta sig. Men sedan då Obama blev president var det som hela världen skulle ha andats ut. Detta är då endast min känsla men nu delar jag med den till alla som nu läser min blogg! Så tummen upp för Obama!



Nu blir det att plocka och städa lite här i min lägenhet! Jag har då inte gjort något vettigt idag men sådant är livet ibland. Nu kommer då ännu en Tina Turner låt, precis som jag har lovat. En låt för varje dag/inlägg tills det då är dags för hennes födelsedag 26 november!



PS. Jag vet nu inte om en Tina Turner låt passar så där perfekt in i detta inlägg men det är som det mesta gällande mig! Jag säger och gör det som känns rätt och det är inte alltid som allting passar in riktigt. Det är det samma med mig! Jag passar in ganska så bra i det mesta men sedan så ändå inte! Lite som en kameleont!


Ha det så bra alla ni! 
Sköt om er och ta vara på er!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar