onsdag 28 november 2012

Fasta och vinterns första snö!

Igår kom vinterns första snö här i Örebro. När jag tittade ut genom fönstret så blev jag väldigt glad. Vit bomull som snöade ner från himlen. Annat var det när jag kom ut och skulle ta mig till jobbet. Isande snötappar mot ansiktet, kändes det nästan som då jag cyklade fram. Isande vind och snöblandat regn. Det är då man ska komma ihåg att man älskar vinter och snö. Jag brukar ju alltid säga att jag älskar alla årstiderna.
Vått är det i alla fall. Blött som bara den och jag måste säga att jag hoppas att det inte blir kallt på det här för i så fall kommer det att bli isbana genom hela stan. Jag borde kanske ha tagit med skridskorna hit så att jag kunde använda dem till och från jobbet eller ja sparkkälken.

Jag har länge funderat på att ta mig en faste kur och igår bestämde jag mig för att det är nu det gäller. Jag har fastat några gånger under de senaste åren och jag tänkte att så här innan jul kunde det vara passligt med lite rening av kroppen.


CITRONSAFTKUREN
för fasta och rening

Citronsaftkuren är en enkel och effektiv fastekur som på ett naturligt sätt renar kroppen. Citronsaftkuren utvecklades av naturläkaren Stanley Burroughs från Hawaii för över 30 år sedan.

Citronsaftkurens mest centrala ingrediens är Natursirap som är en specialblandning av lönn- och palmsirap tillverkad i Kanada. Natursirapen är mineralrik utan några som helst tillsatsämnen, den är gjord speciellt för Citronsaftkuren.

Huvudändamålet med denna fastekur är att rena och befria kroppen från slaggämnen som samlats i kroppen. Genom det låga kaloriinnehållet kan Citronsaftkuren också användas för viktkontroll. Man kan gå ned en del i vikt under de 10 dagarnas fasta beroende på hur mycket övervikt man har. Denna kur är dock ingen lösning på viktproblem, men kan ge inspiration för sundare matvanor och äter man rätt och rör sig dagligen, så kan man hålla vikten nere.


Tillagning av fastedrycken

Ett glas ca 2,5 dl fastedryck:
1-2 msk färskpressad citronsaft (0,25-0,5 citron)
1-2 msk Natursirap
1-2 knivsuddar cayennepeppar
vatten

1 liter fastedryck:
0,4-1 dl färskpressad citronsaft (1-2 citroner)
0,4-1 dl Natursirap
4-8 knivsuddar cayennepeppar
vatten

Blanda ihop ingredienserna och njut av den smakliga drycken. Du kan ändra proportionerna efter smak.

Under Citronsaftkuren måste man dricka minst 3 liter per dag. En del av detta kan vara t ex pepparmyntste och vatten men minst 2½ liter ska vara fastedryck.

Både lönn- och palmsirap är mineralrika. Lönnsirap är rik på mangan och zink. Palmsirapen innehåller främst kalium vilket är viktigt för vatten- och syrabalansen, nerv- , muskel- och njurfunktionen.

Citronen är rik på C-vitamin och naturliga bioflavonoider. Även om citronen är sur, så är dess verkan basisk i kroppen och således stödjer den reningsprocessen under fastekuren.

Cayennepeppar är värmande och stimulerar ämnesomsättningen samt innehåller en del B-vitaminer.

Ät ingenting under fastekuren!


Inledning, genomförande och avslutning av Citronsaftkuren
Citronsaftkuren är en reningsmetod och det är mycket viktigt att slaggämnena lämnar kroppen på ett naturligt sätt, som avföring och genom urinen. Ju bättre tarmen fungerar desto bättre mår man och desto bättre resultat får man. Viktigt är att dricka angiven mängd dryck.

Man kan börja med att dricka laxerande te på kvällen. Sedan på morgonen på fastande mage dricker man en liter ljummet vatten med två rågade teskedar havssalt i. Detta saltvatten sköljer ur tarmen grundligt inom en timme. Detta kan upprepas så många morgnar som det känns nödvändigt. Om man inte vill dricka saltvatten kan man dricka laxerande te både på kvällen och på morgonen under flera dagar. Laxerande te finns att köpa i hälsokostbutik.

Under fastan kan man få svaghetskänslor, huvudvärk eller ont i kroppen. Detta beror oftast på att slaggämnen finns kvar i kroppen och inte på näringsbrist. Citronsaftkuren innehåller i flytande form allt det som en människa behöver under 10 dagar eller t.o.m. längre. Erfarenheterna visar att den tredje och den fjärde dagen är de svåraste men under senast den femte dagen börjar man må bättre och sedan känner man sig lättare och renare varje dag som går. För att denna fastekur ska ge lättnadskänsla bör man fasta minst fem dagar och för rening tio dagar.

De flesta människor arbetar och fungerar som vanligt under Citronsaftkuren. Om man likväl känner sig svag bör man ta det lugnt och vila så mycket som möjligt.

Avslutningen av Citronsaftkuren är mycket viktig. Eftersom matsmältningssystemet har tagit en paus mellan fem och tio dagar måste vi vara försiktiga med övergången till vanligt ätande. Börja övergången med att dricka ett par glas färskpressad apelsinjuice den tionde eller elfte dagen när du fortfarande fortsätter med Citronsaftkuren. Drick långsamt. Juicen kan spädas ut med vatten. Apelsinjuicen förbereder matsmältningssystemet åter för den normala matsmältningen. Drick färskpressad apelsinjuice även nästa dag och på eftermiddagen eller kvällen kan du äta färsk frukt, grönsakssallad eller lätt grönsakssoppa. Ät inte vitt bröd, kött, fisk, ägg eller bakelser de tre första dagarna efter fastekuren.

Fråga gärna din läkare om du är osäker på något gällande dina eventuella sjukdomar.


Halvfasta
Har du svårt för en strikt fasta kan en s.k. halvfasta vara ett alternativ. Då äter man frukt eller dricker juice pressad av färska frukter på morgonen eller förmiddagen. Under resten av dagen äter man man ingenting utan man dricker minst 2 ½ - 3 l Citronsaftkuren enligt ovanstående instruktioner.

Lycka till och ge inte upp. Drick tillräckligt. Ta det lite lugnt om det behövs och tänk på den härliga lättnadskänslan man får genom fastan!

Natursirap kan även användas som sötningsmedel i stället för socker. Drick gärna dagligen ett glas av den goda Citronsaftkuren för att hålla igång åmnesomsättningen.

Ingredienser: palmsirap, lönnsirap

Öppnad burk ska förvaras i kylskåp.

Näringsvärde per 100 g, motsvarar 80 ml

Energi 262 kcal / 1095 kJ
Protein 0,5 g
Kolhydrater 65 g Fett 0 g

Kalium 409 mg **
Kalcium 99 mg 12 % *
Magnesium 18 mg 6 % *
Järn 3 mg 21 %*
Mangan 1 mg **
Zink 1,5 mg 10 %

* Procent av rekommenderat dagligt intag RDI.

** RDI ej fastställt.
 (www.madalbal.se/sirap)

Så nu får vi väl se hur det går framöver för mig. Har nu fastat i två dygn och har då åtta dygn kvar! Få se hur det går men i vanliga fall så brukar jag först få lite ont i huvudet men sedan blir man konstigt klar och nästan lite manisk! Under tiden man fastar gäller det att stå emot frestelsen att äta men bara man kommer över den så kan man nästan äta genom att se och dofta på mat och sedan då man ska äta igen, då är det som att man tuggar varje bit omsorgsfullt och medvetet. I vanliga fall slänger jag oftast i mig maten för att man inte hinner äta lugnt och då man även skulle hinna äta lugnt ja då går det av bara farten.

Har det bra! Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar