onsdag 20 november 2013

Dag 10: Latdag/ Dag 10: Lazy day

For English version scroll down:


Idag var det då ledig dag. Jag sov någorlunda länge och sedan låg jag kvar i sängen och läste. Jag skypade en del och så ringde jag till jobbet i Örebro också. När de svarade där så sa jag: "Hej det är Jessica."
Jag fick svaret: "Ja."
"Det är Jessica Mannström. Jessica från Italien." Då först förstod de vem jag var och jag hör i luren: "Hör ni det är Jessica från Italien men hur är det med dig."
Så roligt att få prata med dessa härliga människor! Jag ringde också hem till Finland för att det var farsdag och pratade med pappa och farfar. Jag har denna dag pratat så mycket att jag kommer säkert att ha en ganska saftig telefon räkning, för det är långt ifrån alla som jag har skypat med men det gör det samma för jag gör inte annars av med så mycket pengar här.

Sedan blev det dags för städning och då öppnade jag upp precis utanför mitt rum och det är direkt mitt emot var Filomena bor så då jag öppnade dörren så var hon genast där och funderade hur jag hade det. Jag förklarade att jag skulle städa och att jag har läst lite italienska (då genom att visa mina italienska böcker och dammsugaren, tro under inga omständigheter att jag klarade av att säga något av det på italienska).
När jag hade städat klart och skulle stänga dörren så var hon där igen och ropade in mig till hennes. Jag satt där hemma hos henne och tittade på tv med henne. Hon bjöd på coca-cola och vi pratade faktiskt. Hon pratade mest och sa sådant att jag ganska mycket kunde svara si eller no och då jag måste säga något sa jag de enstaka orden jag har lärt mig och resten använde jag kroppsspråk till.

Detta var en perfekt dag och efter att jag suttit i cirka två timmar hos Filomena så ursäktade jag mig och gick in till mitt och skulle just börja äta då hon ringer på telefonen och jag förstår så mycket att hon vill att jag ska komma upp till henne igen och då jag kommer upp står hon där med något som ser ut som typ köttbullar och varma var de dessutom och goda.
Sedan blev det mera skype och sedan var den dagen slut. Familjen kom hem och det var bara att lägga sig igen så att man orkar med följande vecka igen.








Today it´s my day off and I really had a day off. I sleept long enough and when I woke I read some. I´ve been in contact with friends and family. I called my work place in Örebro, Sweden and there they first did not understand who Jessica was calling. I had to say that it was Jessica from Italy so that the knew who it was and then I heard "Hey it´s Jessica from Italy calling!" (so that everybody in the room knew!)
So nice to hear from this people. I also called Finland because at home they celebrated fathers day and I talked to my father and grandfather!
I talked to a lot of people today and I guess that the phone bill will be pretty expensive but who cares!
Then it was time to clean my room and while I was doing that I opened the door outside my room and it points directly against Filomenas house so as soon she heard I was there she was out asking how I was doing.
I said I was learning italian and that I now was supposed to clean. In fact I did not say that much but I showed her my italian book and the vacuum cleaner because my italian is not that good. When I had cleaned my room and was about to close the door she was there again and told me to come in. So I sat at her place for about 2 hours and she treated me to a glass of cola and she talked and I did understand what she was saying to me, it think anyway! She had to talk to me so that I could answer in si or no otherwise I didn´t managed to answer her that well and sometimes I used bodylanguage too.


This was a perfect day and when I left Filomenas place it didn´t take long before she called me and I understood so much that she said that I should come back to her place. I went back and I got some warm meatballs from her! After I had eaten I talked some more to lovely people and then it was evening and the family came home and it was time to get ready for a new week.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar