måndag 18 november 2013

Dag 9: Från full rulle till eget lugn/ Day 9: From a lot to do to some alone time

For English version scroll down:


Idag är det då lördag och barnen sov lite längre och jag höll mig i mitt rum så pass länge som det gick för att få egen tid.
Efter frukost berättade mamman att familjen skulle åka iväg till Napoli redan tidigt idag och komma tillbaka först sent på söndag kväll och hon sa också att jag fick följa med om jag ville. Jag visste inte vad jag skulle säga till att börja med. Jag hade sett fram emot en ledig dag på söndagen och dessutom hade jag bokat in några samtal med vänner och så. Så efter att ha tänkt på saken en stund så sa jag att jag hade planerat att skypa med vänner och att jag inte skulle komma med. Den äldre pojken blev ledsen så jag lovade att komma med nästa helg och samtidigt tänkte jag att där rök den veckans lediga dag. I och för sig är det väl ledig på sitt sätt i alla fall. Jag har inte läst Au pair regler men de varierar från land till land och enligt de som mamman i familjen hade så stod det att matsituationer inte räknas som arbetstid och att man alltid ska äta med familjen. Men jag kan då säga att det inte är ofta som man sitter och äter i lugn och ro här inte, i och för sig så händer det kanske inte allt för ofta på de andra jobben jag haft heller.

I alla fall så var mamman och pappan iväg och jobbade en stund under förmiddagen och jag målade och ritade med barnen. Medan vi målade och ritade satt vi i köket tillsammans med hushållerskan och vi lyssnade på musik. Pojkarna gillar "Stockholm i mitt hjärta" och den yngre kille speciellt gillar också "En sockerbagare". Den äldre killen ville i något skede ut och plocka svamp. Han hade varit ut en sväng med mamman tidigare på morgonen och hittat några små så nu gick han och jag runt på gården och han visste precis var han kunde hitta svamp. Jag var imponerad. Den yngre pojken var hemma med hushållerskan. När hon fick veta att jag inte skulle åka med familjen så gillade hon inte riktigt det. Hon ville inte att jag skulle vara själv och hon hade mamman i familjen att säga till mig att om det var något kunde jag alltid komma upp till henne. Jag tänkte: " Om det är något så vet jag inte hur jag ska förmedla mig men okay". Samtidigt skämtade de och sa att det kan vara att jag skulle få jobba också. Hushållerskans (jag hatar att skriva så hon heter Filomena så här efter så skriver jag bara hennes namn) sonhustru är gravid och har beräknat idag. Filmena sa att om svärdottern börjar föda hemma så kommer hon och hämtar mig!

Sedan var båda pojkarna med och vi byggde fågelfällor och efter det var det lunch och sedan åkte familjen iväg och från att ha varit full rulle så blev det lugnt och fridfullt. Jag satt i mitt lugn en stund och sedan begav jag mig ut på en länk. Det var lite regn i luften och det var skönt att springa.
Sedan tog jag min första biltur på egen hand. Jag hittade inte till den mataffär där vi brukar handla men jag kom ihåg att jag sett att vi kört förbi en Lidl så jag körde dit och handlade lite.

Sedan satt jag i min ensamhet och njöt av tystnade och av att äta lugnt och hade det bra. Jag hällde till och med upp ett helt glas (OBS! Ändå litet glas) vin och njöt av det också!
En bra lördag!




Today it´s Saturday and we all got to sleep a little longer. After breakfast the mother of the family told me that the family all ready today would drive to Napoli to meet up whit relatives and that I could come if I wanted. I had a little bit difficulties to say that I wanted to stay in Pontecagnano. I thought for myself that otherwise I won´t have my day off that I have been waiting for. I had though decided with some friends that we would be in contact on Sunday so I said I have to stay home cause I have to talk to friends. The older boy did not like this. He wanted me to come with them so I promised that I would go with them next week-end and at the smae time I thought "There did that day of for next week go out the window.
In a way it might be a day of to go with the family as well but I felt I needed my own time!

I was with the boys until lunch. We listened to music, collored, picked mushrooms and made bird traps. The housekeeper was concerned that I would stay here all by myself and she told the mother of the family that if I needed anything I could come to her anytime. If I realy needed something I don´t know how I would tell her what I need but then again it´s good to know that there is somebody there. She also said that I might have to work cause her daughter-in-law was pragnent and the due date was today! (I don´t like writing "houskeeper" so from now I write her name, Filomena.)

After lunch the family drove away and I was left alone. I went for a run and took my first car drive all by myself. I didn´t find the way to the market where we usualy shop but I found a Lidl and then I had my own quiet time. I even had a full glas of wine ( a small glass though).
I had a nice Saturday!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar