torsdag 14 november 2013

Dag 6: Köra bil/ Day 6: Driving the car

A really short version but still a version i English further down.

Idag var det bestämt att jag skulle få köra bil så att mamman satt med medan jag körde. Jag tänkte att jag kommer aldrig att hitta för det första och sedan då jag äntligen satt mig i bilen så kom det bilar från alla håll och kanter, människor gick över gatorna var som helst och dessutom får man lov att se efter lösa hundar som springer lite varstans.
Det kändes som om detta var allt för svårt. Jag vet ju nog att man alltid ska ha koll på allting som händer runt omkring bilen men nu kändes det verkligen som om jag skulle ha velat ögon även i nacken och på sidorna. Men jag klarade mig även om man inte får stanna allt för länge vid ett stoppmärke, för då börjar de bakom tuta och man blir tvungen att åka lite framåt och skära av vägen åt den trafik som egentligen har förtur så att de får vänta. Sedan att parkera med en massa bilar runt omkring en är inte heller det lättaste. Kan bara säga att jag kommer att få lära mig fickparkera här i alla fall!
Sedan håller man inte fartbegränsningarna allt för bra heller och så ska vi inte tala om att använda bälte eller lyse. Bland det första mamman i familjen sa att sedan försöker vi att barnen ska ha bälte på då de åker i bilen. Lyse använder jag hela tiden även om de flesta andra inte gör det.
Jag klarade mig oskadd, mamman med och bilen också men jag var en tjej med ett bultande hjärta och jag tänkte att hur ska jag någonsin klara det här?

Sedan då pojkarna kom hem från skolan (jag körde och det gick lite lättare denna gång) så var det fullt ös. Idag har varit en riktigt busdag för dem och man har varit tvungen att neka och neka i ett nästan. Korta stunder kunde man leka eller ha roligt men endera bråkade de med varandra, klättrade på och i bilen eller slogs och sparkades.
Jag kan säga er att denna kväll drack jag av vinet som serveras och jag hällde till och med upp 2 cm i mitt lilla glas och vatten skilt och gott var det och denna kväll var det skönt att gå och lägga sig. Jag tänkte att jag stänger dörren till mitt rum för att mamman ska ha lättare med det sista med pojkarna men då funderade den äldre pojken varför jag stängde dörren. Så fast de blir arga och frustrerade på mig ibland så vill de ändå ha en där emellanåt.

Today it was my first time to drive the car. It went okay but I was nervous cause there where so many cars everywhere and narow streets and stopsigns are not really stopsigns as I´m used to!
But everybody was alive at the end of the day.
Today after school was a difficult day! The boys were messy, arguing, climbing on and inside the car and kicking and hitting. At the dinner this evening at treated myself to a 2 cm small glass of wine but when it was bedtime for the boys I said good night and thought it would be easier for the mother to get the boys to bed that way. Theb the older boy wondered way I had closed the door. Sometimes they don´t want you the and sometimes they do!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar