tisdag 26 november 2013

Dag 19: Läkarbesök/ Day 19: Doctors appointment

Scroll down for English version:

Idag hade mamman bokat en tid hos doktorn för den yngre pojken. De var till doktor också för en vecka sedan, tanken var att han skulle ta vaccin men fick inget då eftersom han tydligen var lite röd i halsen och doktor tyckte det var bättre att vänta en vecka. Denna vecka är också äldre pojken lite hostig och förkyld så vi bestämde oss för att ta båda pojkarna till doktor.
Intressant var att förra gången hade doktorn varit en halvtimme försenad och skyllt på ett jourfall! Idag kom hon också en halv timme för sent och skyllde på en trafikolycka.

Vi var i alla fall hos doktor redan 8.30 för att vara i tid och tur var det för en efter en droppade in och sedan kom doktorns assisten/sjukskötaren och skrev upp på en lapp vem som hade kommit först och så vidare.
Vänterummet var tomt, endast uppradade stolar längs med väggarna, inga leksaker och där fick barnen sitta och vänta med sina föräldrar.
Sedan då det äntligen var pojkarnas tur att gå in så kom de ut efter en stund. Den yngre pojken skulle få vaccinet men tydligen måste man själv hämta ut det på apoteket så vi gick från mottagningen. Jag och den äldre pojken åkte iväg till skolan, efter skrik och bråk för han ville inte åka själv med mig. Men jag lyfte in honom i bilen och iväg åkte vi och efter en stund börja han till och med prata med mig igen! Han gillar inte riktigt att man pratar med honom men jag tog min chans när vi kom fram till skolan. Bilen jag får använda här har nämligen barnlås på så han kunde inte ta sig någonstans. Jag sa kortfattat vad jag hade att säga och jag fick till och med ett litet "smile" på slutet! 

Jag tror min taktik fungerar! (Läs! Jag känner mig lite stolt! Man måste prata, inte för mycket men tillräckligt för att få ut frustrationen!)

I alla fall fick lillpojken stanna hemma från skolan för att han hade fått vaccinet och vi tittade på film och så var jag på länk. Mamman hämtade den äldre pojken så att han skulle få lite "mamma kvalitetstid".

Sen var det mycket bus den kvällen igen. Nu kommer jag inte exakt ihåg men jag tror det var denna kväll som den äldre pojken bråkade på så vid middagsbordet så jag steg upp och lyfte ut honom från rummet.
Mamman sa till mig att hon tyckte att jag var sträng. Sedan sa hon att den senaste barnflickan som hade varit sträng hade inte gillat att vara här och varken mamman eller barnen hade riktigt gillat henne! Jag tänkte nu vill hon säkert snart inte ha mig kvar heller då!
På kvällen fortsatte det med mycket bus och när barnen gått och lagt sig så diskuterade jag och mamman om regler och så. Jag tänkte en gång igen "Få se om hon ändrar sig och inte vill ha mig kvar när hon sett att jag kan vara väldigt sträng då det gäller!"


PS. Det här hör egentligen inte hit till denna dag men eftersom detta inlägg skrivs först den 26:e november och det råkar vara Tina Turners födelsedag så ska ni få en låt av henne!
This don´t belong here on this day but since this text is written on the 26:th of November and it´s Tina Turners birthday. Youl´ll get a song!

Today the mother had booked an appoitment at the doctor so that the younger boy would get his vaccine. They had been at the doctors allready last week but then the doctor thought he had a little cold so she wanted to wait a week. Today we took the both boys to the doctors just to get them both checked up. Interesting is that last week the doctor was 30 minutes late and had said it was because of an emergency. Today she was also 30 minutes late and said it was because of traffic!
We where anyway on timethis time and that was good cause quickly there was a lot of people waiting. In the waitingroom there was only chairs against the walls, no toys, nothing. The assistant/nurse wrote down the waiting order/arraivale order and we sat there waiting.
When it was the boys turn to go to the doctor it went quickly and the younger one woud get his vaccine. Evedently you have to buy the medicine yourself so it was of to the chemist´s fro the mother and the young one and I and the older boy headed against school. At first the older one protested. He would not go alone with me to the school but I grabed him and put him in the car and after a wail he started talking to me in the car. The older boy usualy don´t like talking but I think you have to talk to each other, not to much but talk so that you can put words on the frustration. I took my chance cause the boy was sitting in the car and could not get out. I quickly said my point and then I even got a little smile. I think my tactic is starting to work!


The younger boy did not go to school after he had his vaccine so I watched a movie with him at home and then I went for a run. The mum left to pick up the older boy from school so that he would get some alone time with mum!

This evening was full of mischiefs and I think it was this evening that the older boy didn´t behave at the dinner table so I stood up and helped him out of the room and the mother thought I was very strict. She told me that the last "baby-sitter" that had been so strict had not been there longer then two months and that the boys neither the mother had liked her being so strict. I thought there did my chances to coming back go far away.
Anyway the mischiefs continued and before going to bed I and the mother talked about rules and I thought ones more "lets see if she desides she don´t want me back no more!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar