lördag 9 november 2013

Dag 2: Kojbygge/ Day 2: building a hut

For english version scroll down!

Andra dagen började redan jobbet. Mamman åka iväg på ärenden och jag blev hemma med pojkarna och "hushållerskan" (som bara pratar italienska). Men ni kan ju tro att jag genast gillade henne. En kvinna (jag skulle tippa snart 60, där omkring i alla fall). En bara för go kvinna och jag känner mig så dum för att jag inte kan prata med henne.
Det här är egentligen helt ny situation för mig. Jag har aldrig befunnit mig någonstans med människor jag inte har kunnat kommunicera med så nu blir det att öva italienska. Hittills har jag klarat mig bra på svenska, knagglig finska, lite bättre engelska och en någorlunda tyska. Nu har jag dock inte mycket nytta av något av dessa språk! Förutom att jag då ska prata svenska med barnen och med mamman kan jag ju också prata svenska och pappan i familjen pratar engelska men så gott som alla andra borde jag prata italienska med.

Vi klarade oss hur bra som helst. Den äldre killen fick fungera tolk (så nu är jag en av dem som inte själva lär sig landets språk och som har ett barn och översätter för mig).
I alla fall så byggde vi en väldigt fin koja och så åkte den yngre pojken in på sin traktor till "hushållerskan" och fick kex och vatten och så hade vi picknick i kojan.

Sedan blev det lunchdags och det jag kommer att berätta nu så kan ni alla som känner mig förstå hur fel det känns. Då det blir lunch sätter jag, pappan och pojkarna oss till bordet (mamman är fortfarande borta) och så börjar "hushållerskan" typ serverar oss till bordet, tar bort våra tallrikar och äter själv ingenting. Jag känner mig hur dum som helst att jag sitter där vid bordet och hon får stå i och jobba. Hon är så väldigt god med pojkarna och med mig och innan jag åker härifrån ska jag nog kunna kommunicera med henne!

Jag kan också säga att från och med nu är det så gått som kört med att njuta av något vin eller så. Jag skulle inte kalla mig själv för någon storkonsument men något glas vin då och då tackar jag inte nej till men här dricker man vinet endera i ett litet glas, max cirka runt en centimeter och ett lite större glas med vatten eller så tar du det lite större glaset och häller i cirka en centimeter vin och häller på vatten så att det blir ungefär 10% vin och 90% vatten i glaset!

Det blev en bra dag men det var väldigt skönt att lägga sig på kvällen och i lugn och ro kunna läsa lite i min bok.

Ha det bäst ni fina människor!


Kojan med fönster och allt, att taket saknas är av mindre vikt!/ The hur with windows and everything and that there is no roof doesn´t mather!

The second day the work began. The mother drove away to take care of some business and was away for the hole day. I was at home with the boys and the "housekeeper" (who only speaks italian). Shes around 60 and you can bet I loved her at ones. She seems relly nice and lovely and I feel so stuped that I can´t talk to her.
This is completely a new situation for me, not being able to talk to the people around me. So far I usualy have mannaged on swedish, finnish, english or german. Now I can speak swedish with the boys and the mother and english with the father and with everybody else it feels like I have to learn italian to be able to communicate. So now I´m trying to learn italian.

We managed just fine. The older boy got to translate between me and the "housekeeper" so now I also is one of those people who need a child to translate for me!
However we did bild a nice little hut and when we finished the younger boy drow on his tractor in to the "housekeeper" and got some biscuites and water and we had a picknick in the hut.

Theb it was lunch time and everybody that knows me should know how unconfortable I felt during the lunch when the "housekeeper" stands in the kitchen, kind of serving us to the table, taking away our dishes and not eating with us. In my mind it should be me helping her and before I go away from here I probably will as well as I will talk to her! She is great with me and the boys!

I can also tell you all that now it´s really no enjoing any wine. Here in this family you drink wine to the food but in a small glass around one centimeter and a little larger glass with water or you can put that around one centimeter of wine in the little larger glass and then put water in the same glass so that you have about 90% water and 10% wine in the glass!

This was a good day but it felt so good to go to bed that evening and just calmly read a book!

Take care you lovely people!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar